„...teprve já jsem udělal etrichy."

 
Letec Alfred Friedrich s letounem Taube

První letadlo s pasažérem přeletělo vrchol Sněžky 24. srpna 1913. V otevřeném kokpitu jednoplošníku Taube NV 3/Daimler - Mercedes 100 k seděl za kniplem šéfpilot berlínské společnosti Sport - Flieger, dálkový letec Alfred Friedrich a jako navigátor konstruktér letounu, trutnovský rodák Igo Etrich. Let s kursem Lubawka - Horní Staré Město - Lubawka přes krkonošské hřebeny byl zlatým hřebem okresní slavnosti v Horním Starém Městě, navštívené více než 8000 diváky. Podle zlých jazyků údajný autor velikášského výroku v nadpisu článku, vzdušný rekordman Alfred Friedrich, se narodil 18. 3. 1891 v Berlíně - Schönbergu. Již ve dvaceti letech složil v berlínské pilotní škole na Wrightově dvouplošníku letecké zkoušky a získal pilotní průkaz FAI pro Německo číslo 149 s datem vystavení 11. 1. 1912. Se speciálně vybaveným strojem NV 3, poprvé v Německu označeném imatrikulačními značkami D 2 na křídlech, absolvoval i svůj nejslavnější rekordní etapový „let pěti zeměmi" - Německem, Belgií, Francií, Anglií a Nizozemím.

V jeho průběhu překonala dvoučlenná německá posádka (navigátora dělal zkušený balonový letec Dr. Hermann Elias) poprvé vytouženou trasu Berlín - Paříž, byť s několika mezipřistáními. Z Berlína - Johannisthalu odstartovali za rozednění 5. září 1913 a na pařížském letišti přistáli 7. září v 17,20. Po Friedrichově exhibičním přeletu nad Paříží zaujal místo pozorovatele Igo Etrich. V sobotu 13. září vzlétli ke zdolání kanálu La Manche směr Londýn. Byl to první let z Francie do Spojeného království, povolený britskými úřady podle nově platného leteckého zákona. Zpáteční cestu do Calais nastoupili 17. září, aby se po dalších několika mezipřistáních, spojených s propagací letadel systému Etrich a 2500 celkově nalétaných kilometrech, snesli na domovskou letištní plochu v Johannisthalu 20. září v 16,15 hod. Dle dobových svědectví s letounem zcela počmáraným nejen podpisy nadšených francouzských a anglických kolegů letců, ale i hláškami lidí z přihlížejících davů. Úspěšný pilot byl vzápětí dekorován vysokým státním vyznamenáním, Záslužným křížem ve stříbře a ještě k 50. výročí této události obdržel Médaille de l´Aéronautique od francouzského ministerstva dopravy. S replikou téhož stroje, vyrobenou ve Friedrichově letecké dílně Alte Adler ve Strausbergu, exceloval nestárnoucí Friedrich při leteckém dnu na OH v Berlíně 1936. Alfred Friedrich, který díky svému instruktorskému působení u vojenského letectva v Bulharsku za I. světové války, připojil ke své brilantní němčině, francouzštině a angličtině i bulharštinu, zemřel 13. 10. 1968 v Bad Kissingenu. Ze stínu nejznámějšího Etrichova pilota Karla Illnera tak vystupuje další postava, která se mihla bohatou historií Krkonoš.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2008/10


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.