Jenny Schon: Česká polka /recenze/

Böhmische Polka - Česká Polka

Gedichte

Deutsch - Tschechisch

Übersetzungen von Jen Jensen

S autorčinými fotografiemi v dvojjazyčné úpravě vydal Gest - Verlag: Vechta - Langförden v roce 2005. Cena brožovaného výtisku 10 Euro

Foto Bohdan Holomíček

Básnická sbírka se v naší rubrice neobjevuje příliš často - pokud vůbec. Něžná lyrika básnířky robustní postavy, trutnovské rodačky Jenny Schon žijící v Berlíně, vystudované historičky umění, sinoložky, japanoložky a publicistky je však s krajinou Krkonoš svázána tak pevným citovým poutem, že si uvedení zaslouží, i kdyby to měla být jediná výjimka. Jenny Schon, kterou již mnozí čtenáři s hlubším zájmem o region znají, mnohdy i osobně, z jejích opakovaných návštěv, především jako odbornici na významného trutnovského umělce meziválečného období, sochaře Emila Schwantnera, jehož je vzdálenou příbuznou, řadí své lapidární, většinou jen jednoslovné verše, jakoby se s chirurgickou přesností zbavovala celoživotního traumatu z vykořenění. Tragické zážitky z válečného dětství, nenaplněná láska, pocit odcizení a opakované hledání (a snad i nalézání) ztraceného domova, to vše rámováno dojmy z teprve v pozdní dospělosti znovu objevovaného rodného města, lidí i hor, je téma důvěrně známé nejen generačním souputníkům druhé poloviny 20. století. Hlas autorčiny „zraněné duše" je nadčasový a souzní s pocity citlivých jedinců v současném odlidštěném světě i bez dramatických osobních osudů. Bolestné vzpomínky, laskavý vztah k životu a jiskrný postřeh: (Čechům/ Labe ústí do/ Vltavy/ Jak těžké je být/ Uprostřed Evropy/ Evropanem.") adekvátně střídmě doplňují osobité fotografie. Prchavé kouzlo okamžiku, použité na obálce je např. autentická žertovná „přímalůvka" objevená autorkou na asfaltu trutnovské Dolní promenády. Jako laickému čtenáři bez jazykového vybavení mi nepřísluší odborné hodnocení originálu. Z českého překladu, který se úzkostlivě snaží dodržet typografickou úpravu předlohy, mám pocit občasného drobného škobrtnutí, či toporného slovosledu. Přesto mě nad verši přepadla přímo smyslná touha po ženě tak cudně odhalující své nitro. Útlá knížečka je věnována Václavu Havlovi. Za přečtení rozhodně stojí i vám.

In: Krkonoše - Jizerské hory 2005/10