Nový Svět (Via Piette)

10. června 2009    NAUČNÉ STEZKY - informační panely
 
Nový Svět, koncový objekt zamýšlené výstavby

Projekty na výstavbu železniční trati ze Svobody nad Úpou do Pece pod Sněžkou a dál na Sněžku se objevovaly již od roku 1868, ještě dříve než na svobodské nádraží přisupěl první vlak. Nejblíže k realizaci měl plán Prospera Piette de Rivage z období těsně před I. světovou válkou. Trať měla vést po levém břehu Úpy a končit za náměstím v Horním Maršově. Vlivem válečných událostí vše skončilo u měřičských prací firmy Köhler a Raynal z Prahy a zdlouhavého jednání o výkupu pozemků. Firma Piette tyto snahy obnovila v roce 1920 započatou výstavbou sídliště s 39 byty pro zaměstnance papírny. Architekt Thiele z Vídně navrhl uzavřený blok s dynamicky rozrůzněnou úrovní střech. Vnitřní parkovou úpravu protínala ulice k předpokládanému nádraží. Dokončen byl pouze tento koncový lichoběžníkový objekt s domy čp. 94, 95 a 99. Z té doby je nejspíš i spontánní název lokality Nový Svět. U obloukového betonového mostu mezi papírnami začínala Růženina cesta na Rýchory, pojmenovaná po Rose Piette, manželce mecenáše Prospera Piette, otevřená 14. června 1899 za účasti místní honorace včetně jmenovaných. Na malém prostoru se nabízí i zajímavé srovnání svébytné autorské architektury rodinných domků z období mezi světovými válkami a nenápadité unifikované výstavby ze 70. a 80. let dvacátého století.

In: Via Piette - informační panel


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.