Kouř, pára a závěje

 
Do Svobody nad Úpou přijeli rekreanti ROH

To býval běžný obrázek z konečné na jednokolejné železniční trati označované nyní v jízdních řádech číslem 045 ve Svobodě nad Úpou v zimních měsících ještě v druhé polovině minulého století. A davy cestujících! Od zahájení provozu celkem 10 kilometrů dlouhé spojovací dráhy mezi Trutnovem a nádražím ve východokrkonošské bráně do hor v prosinci roku 1871 vlastnila tento úsek až do zestátnění 1. ledna 1908 Rakouská severozápadní dráha. Tehdy se stanice jmenovala Vrajt - Janské Lázně a těžila tak z popularity sousedního vyhlášeného lázeňského a sportovního střediska. Ani po skončení Velké války a převzetí vlakové dopravy ČSD provoz neochaboval. Naopak. S rostoucím turistickým ruchem zejména po výstavbě kabinové lanovky na Černou horu v roce 1928 se frekvence vlaků zvláště o víkendech ještě zvýšila. Hned v první zimě po skončení druhé světové války přijíždělo na svobodské nádraží v pracovních dnech celkem 9 osobních vlaků denně. O dvacet let později už jich bylo 12 a jeden rychlíkový spoj navíc. O víkendech nestačili ajznboňáci přehazovat výhybky. Sjížděly se sem pod heslem „Hory patří pracujícím" zvláštní vlaky ROH naplněné odborářskými rekreanty z celé republiky. Dokonce sám Krakonoš vypravovaný z Pražského hlavního nádraží se z počátku uráčil zajet až k břízám na konci trati než se unavil a končil v Trutnově. Mám na mysli samozřejmě rychlík toho jména, který se po delším výpadku na koleje opět vrací.

Tenkrát koncem padesátých let nás náctiletých výrostků býval v sobotu ráno na nádraží docela houf. Lačnýma očima lovců jsme sledovali, do kterého z přistavených autobusů nastupují nejhezčí mladá děvčata, abychom hned v neděli na vytipovanou zotavovnu zajeli na seznamovací večírek. Dodnes si blahořečím, že jsem byl tehdy nezajímavá nula a mnohem dál jsem to v životě nedotáhl. Kdo ví, zda by si nějaká stárnoucí Kalupinka nepřisadila v hysterické kampani Me Too. Přestože já si na žádný poklesek nevzpomínám. Od té doby se nezměnila jen má děravá paměť. Nerad bych se rouhal, ale závěje ... Také parní lokomotivy dnes zajíždějí do Svobody jen sporadicky jako vítaná muzeální atrakce. České dráhy zastavily osobní dopravu na této historické trati 28. září 1997. Poslední jízdy jsem se s jistou dávkou nostalgie osobně zúčastnil. A věřte nebo ne, byl jsem při tom, i když se doprava 12. prosince téhož roku znovu rozjela. S novotou svítící žlutočernou soupravou společnosti Viamont jsem si vezl z Trutnova vánoční stromeček. Obojí mohu doložit uschovanou jízdenkou. Jen kdyby se mi je podařilo najít. Pro pořádek nutno dodat, že současným dopravcem do míst kde už zase lišky dávají dobrou noc je od roku 2019 společnost GW Train Regio a vlaky staví u nového autobusového terminálu.

Nepublikováno


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.