Milenci 1965

26. června 2015    DROBKY - z Krakonošova vousu
 

Milenci-1965.JPG

Jako post skriptum k předešlému článku Cherchez la femme se vzpomínkou na kamaráda Feryho Landgrafa (1941 - 1978) bych rád připomněl i jeho opomíjenou a méně známou tvorbu malířskou, protože jeho abstraktně pojatých obrazů se asi mnoho nedochovalo. Většina majitelů je považovala jen za jakýsi módní výkřik amatérského umělce okresního formátu a během let vyměnili originál spojený s konkrétním prožitkem za neosobní reprodukci z obchodního domu Ikea. Nebo v lepším případě za nějakou rodinnou fotografii. Jediný obraz, o kterém vím, že z nostalgie stále visí místo obvyklé madony s Jezulátkem v ložnici jedné nejmenované chalupy, se mi podařilo kdysi vyfotografovat.

Je to poměrně rozměrné dílo malované akrylem v kombinaci s práškovým bronzovým pigmentem na masivní dřevěné desce, orámované prostou bílou lištou. Včetně rámečku měří tento dost neobvyklý formát 120 x 58 centimetrů. Autor jej v roce vzniku 1965 nazval Milenci. Stejně dobře by se však mohlo jmenovat Manželé. Nebo Jing a jang, Muž a žena, Adam a Eva, Kráska a zvíře, Země a voda, Plus a mínus, ale třeba i Velké jsoucno sublimuje do nekonečna. A také úplně jinak. Však víme, jak to v takových případech u obrazů chodí. Nikdy jsem neměl možnost slyšet vyjádření fundovaného kunsthistorika, ale pro majitele by se ani v případě absolutní negace, totálního zavržení a opovržlivého úšklebku určitě nic nezměnilo. Důležité jsou přece osobní pocity a citová vazba, buď k autorovi, nebo k jeho práci, nejlépe k obojímu. Věřím, že stejně tak stojí někde u někoho v obýváku Feryho panáci á la Alberto Giacometti, přestože nesnášejí vedro a smrdí. Fery tenkrát experimentoval v provozovně místního podniku Dehtochema a drátěné kostry vysokých štíhlých postav omotané obinadlem máčel v roztaveném asfaltu. Výtvarný efekt byl zaručený a iluze dokonalá. Až na zmiňované nedostatky. Dělal jsem mu k nim masivní dřevěné soklíky a právě pro tu nelibou vůni jsem si žádnou sošku nevyžádal, ačkoli se mi líbily. A když už si tak na odkazu dávného kamaráda, který se objektivního zhodnocení svého uměleckého díla nedočkal, ohřívám hlavně svoji polívčičku, nemohu vynechat ani mou celoživotní lásku - Krakonoše. Z původního návrhu pro KRNAP na závěsný suvenýr z Krkonoš, tvořený různě velkými dřevěnými ploškami s raznicemi vypálenou siluetou Ducha hor navlečenými na provázku, zůstala jako vedlejší produkt pouze hlavička použitá jako logo na úředních písemnostech Krkonošských papíren. V té době stál na svobodském náměstí Svornosti v místě dnešního parkoviště u bowlingu Měšťanského domu i velký nápaditý poutač prosperujícího podniku Krpa, také z Landgrafovy návrhářské „dílny". Kdo ví, jestli se zachovala aspoň jeho fotografie. Pedagogickou stopu učitele Alfreda Landgrafa v regionu pod Rýchorami snad někdy zhodnotí jeho žáci. Kdo jiný než já, by měl máznout trochu toho pozlátka na jeho pomyslnou bustu v nebeské síni slávy?

Nepublikováno

Alberto Giacometti: Walking man - nedostižný vzor

Alberto Giacometti: Walking man - nedostižný vzor

Učitel a žáci objektivem Stanislava Ondráčka

Učitel a žáci objektivem Stanislava Ondráčka

Krakonoš na logu Krkonošských papíren

Krakonoš na logu Krkonošských papíren

Moje první černobílá navštívenka, zlatá šedesátá (linoryt A. L.)

Moje první černobílá navštívenka, zlatá šedesátá (linoryt A. L.)


 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýzám návštěvnosti soubory cookie.
Používáním tohoto webu vyjadřujete svůj souhlas s naším využíváním souborů cookie. Další informace.